Lekarz rodzinny jest lekarzem pierwszego kontaktu, do którego zgłaszamy się z różnymi dolegliwościami. Można go jednak zmienić. Kiedy to zrobić?
Każda osoba korzystająca z usług NFZ, czyli posiadająca powszechne ubezpieczenie zdrowotne, powinna mieć również własnego lekarza rodzinnego, czyli lekarza POZ (Podstawowej Opieki Zdrowotnej), pielęgniarkę POZ oraz położną. Zdarza się jednak, że lekarz rodzinny nie zapewnia pacjentowi odpowiedniej jakości usług medycznych. W takiej sytuacji warto pomyśleć o jego zmianie.
Jakie sytuacje powinny skłonić nas do zmiany lekarza rodzinnego na innego? W jaki sposób możemy to zrobić?
Lekarz rodzinny nie słucha pacjenta
To chyba jeden z najczęstszych zarzutów dla lekarzy rodzinnych. Pacjent przychodzi do lekarza z określonymi dolegliwościami, tłumaczy je lekarzowi, a ten nie zwraca na niego uwagi, bagatelizuje jego objawy, jest tak zajęty, że nie pamięta o tym, co mówi do niego osoba w gabinecie.
Jeśli zatem pacjent czuje się ignorowany przez lekarza, warto pomyśleć o jego zmianie na takiego, który będzie bardziej otwarty i gotowy do pomocy.
Lekarz stawia błędne diagnozy
Nie każdy lekarz jest jasnowidzem i zawsze musi stawiać diagnozy prawidłowe, ale wtedy, gdy pacjent ponownie wraca do gabinetu, zgłaszając brak poprawy, lekarz powinien wziąć pod uwagę jego zdanie.
Jeśli zatem lekarz stawia błędne diagnozy i upiera się przy nich nawet wtedy, gdy pacjent odczuwa inne objawy i nie ma poprawy po zapisanych lekach, także warto pomyśleć o zmianie specjalisty w zakresie Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
Lekarz nie odpowiada na pytania
Nie każdy pacjent zasypuje lekarza pytaniami dotyczącymi swojego stanu zdrowia, ale zdarzają się również i tacy, którzy chcieliby dowiedzieć się jak najwięcej.
Gdy lekarz ignoruje pytania, nie odpowiada na nie, odsyła pacjenta do internetu, wtedy również nie świadczy to o nim dobrze. Dla pacjenta to sygnał, że warto poszukać innego lekarza rodzinnego.
Lekarz wzbudza niechęć
Zdarza się również, że chęć zmiany lekarza rodzinnego wynika nie z jego braku kompetencji, ale z tego, jak się do nas odnosi. Lekarz, który ma lekceważący stosunek do pacjentów, jest opryskliwy, denerwuje się, nie przestrzega praw pacjenta, zadaje prywatne pytania również może być sporym problemem.
Gdy nie czujemy się dobrze w gabinecie lekarza rodzinnego, także powinniśmy pomyśleć o tym, aby zmienić go na inny.
Przychodnia nie jest dobrze zorganizowana
Dla wielu pacjentów dużym problemem jest również brak odpowiedniej organizacji pracy przychodni.
Konieczność osobistego zapisywania się na wizytę tego samego dnia, ciągle zajęta linia telefoniczna lub brak możliwości zapisania się na wizytę przez telefon, ciągłe spóźnienia lekarzy, chaos przy zapisywaniu pacjentów na wizyty, co wydłuża oczekiwanie – to wszystko również może stać się podstawą do zmiany lekarza rodzinnego na innego.
W jaki sposób dokonać zmiany lekarza rodzinnego?
Zmiana lekarza rodzinnego nie jest trudną i skomplikowaną procedurą. Aktualnie przy wyborze lekarza POZ, pielęgniarki czy położnej nie obowiązuje również rejonizacja, dlatego pacjent może zapisać się do dowolnej placówki opieki zdrowotnej – musi mieć ona tylko podpisany kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Przepisanie się do innego lekarza rodzinnego następuje na podstawie tak zwanej deklaracji wyboru, w której wpisuje się odpowiednie dane pacjenta, placówki oraz lekarza. Deklaracja ta wypełniana jest już w nowej placówce, do której pacjent chce się przepisać. Nie musi on przekazywać żadnych deklaracji do placówki, z której chce zrezygnować.
Pacjent może bezpłatnie zmienić swojego lekarza rodzinnego dwa razy do roku na życzenie. W przypadku, gdy będzie chciał dokonać trzeciej zmiany, musi zapłacić za nią 80 złotych do NFZ. Każda kolejna zmiana w danym roku kalendarzowym także będzie tyle kosztowała.
Opłata nie jest pobierana wtedy, gdy do zmiany lekarza rodzinnego doszło nie z winy pacjenta, ale na przykład wskutek przeprowadzki, jako konsekwencja zamknięcia gabinetu lekarza POZ.
Artykuł powstał we współpracy z Centrum Medyczno-Diagnostycznym PRIMA-MED z Krakowa.